Met het verbod op events voor meer dan 100 personen en het terugdringen van contact met anderen, wordt de eventbranche in het hart geraakt! Er ligt een uitdaging voor ondernemers en freelancers om de komende tijd financieel goed te overbruggen, maar ook om het moraal (met het team) hoog te houden.
We vroegen Robert de Vries, eigenaar van Quality Bookings, hoe hij deze pittige periode ervaart.
Lees ook
Hoe gaat het bij jullie organisatie?
“Het is een pittige tijd. Mijn bedrijven Quality Bookings en Theaterbureau staan stil. Bij Eventbureau gebeuren nog wel wat dingen. We zitten in een tussenfase. De eerste klap hebben we gehad. Nu is het tijd om de balans op te maken. Het is volledig afwachten op wat er gezegd gaat worden tijdens de persconferentie komende week, maar ik ga ervan uit dat alle events tot eind augustus verboden zullen blijven. Hopelijk mogen we daarna weer in het theater en met seminars aan de slag, want anders gaan ook gezonde bedrijven omvallen.”
Gaat dat lukken in een 1,5 meter economie?
“In het begin zal die 1,5 meter vast gehandhaafd blijven, maar ik betwijfel of dat op de lange termijn nog doorgang gaat vinden. Het hangt ook volledig af van hoelang we nog met dat virus blijven zitten. Mensen echt te raken, van gedachten te wisselen en energie te geven kan online nooit zo goed als offline.”
Is dat spreken voor eigen parochie?
“Dat denk ik niet. Je kunt in je auto naar je favoriete artiest luisteren, maar dat weegt niet op tegen een live optreden in bijvoorbeeld de Ziggodome. Dat is kippenvel! Probeer dat maar eens te vertalen naar een 1,5 meter variant. Dat is niet de essentie van een event.”
Hoe kijk jij naar de online eventtrend?
“Ik heb daar wel een beetje moeite mee. FIFA spelen op de computer is totaal niet hetzelfde als buiten voetballen of naar een voetbalwedstrijd kijken. Er zijn hartstikke leuke initiatieven, maar ik zie ook partijen die een laptop opentrekken en dat dan een online congres noemen.”
“Ga experimenteren, maak echte interviewsettings met meerdere cameraposities. Zorg dat het er online net fancy uitziet als wanneer je het live in een zaal zou doen.”
“Wat dat betreft komt het project Touchscreen van Ruimte om te Raken nog het dichtste bij mensen echt met meerdere zintuigen prikkelen. Daar word ik erg blij van!”
Ga jij met jouw sprekers dan niet mee in de verkenning van de online wereld?
“Wat ik heel jammer vind is dat iedereen nu alles gratis aan het doen is. Daar heb ik moeite mee. Vroeger moest je tot wel € 1.000,- voor een kaartje betalen en nu krijg je het gratis? Het lijkt erop dat iedereen die genoeg geld op de rekening heeft, nu gratis en sympathieke acties doet om maar zichtbaar te blijven.”
“Zijn we niet het vak aan het verklooien door alles gratis te doen?”
“Al vraag je maar € 5,-, dan verdien je er nog wat aan. We leven in een periode waarin het blijkbaar niet sympathiek is om ergens geld voor te vragen. Daar doen we onszelf echt te kort mee.
Voor ons geldt dat ik het nog te vroeg vindt. Als echt blijkt dat dit nog maanden aanhoudt, dan gaan we ons op initiatieven beramen.”
Hoe probeer je nu de klappen op te vangen?
“Dat vind ik een moeilijke vraag. Ik wissel per dag in mijn gevoel over wel of niet initiatieven opzetten. Gelukkig heb ik de financiële middelen om niet meteen in paniek te raken, zodat ik even rustig naar mijn bedrijven kan kijken. Ik besef me dat dat een luxe is, maar het is wel belangrijk om kritisch naar dingen te blijven kijken.
Op dit moment laat ik mij, soms bewust wat schurend, uit op LinkedIn en daarnaast neem ik geregeld een podcast op om mijn sprekers te helpen. Oftewel zichtbaar blijven.
Die annuleringen en verplaatsingen vind ik zakelijk gezien niet heel spannend, maar het probleem is dat er nul nieuwe handel binnenkomt. Normaal kregen we tien tot dertig aanvragen per dag en dat is nu al anderhalve maand niet zo. Dat is een bittere pil. Dat zie ik bij mijn sprekers ook.”
In het verlengde daarvan had Simon Renes, eigenaar van effectgroep*, een vraag voor je: “Waar ik ontzettend benieuwd naar ben is wat er nu met sprekers gebeurd? Ik lees nu veel dat ze werkeloos thuis zitten, terwijl hun kennis waanzinnig interessant is voor klanten en medewerkers. Ik ben benieuwd welke initiatieven sprekers uitrollen.”
“Dat verschilt heel erg per spreker. De een gebruikt de tijd om zijn of haar verhaal te verbeteren of zichzelf te ontwikkelen. De ander maakt vooral content om zichtbaar te blijven.”
Hoe zie je de toekomst voor events en voor sprekers in het bijzonder?
“Ik vermoed dat als de crisis voorbij is, we een hele goede mix tussen online en offline krijgen. Dat is voor iedereen beter, want we zitten in een vak wat niet heel duurzaam is.
Als ik kijk naar de Business On Stage-events die wij organiseren, dan verwacht ik dat er straks twee live en bijvoorbeeld zes of meer online gaan plaatsvinden. Hetzelfde geldt ook voor corporate events; grotere communicatietrajecten met meerdere kleine events en online momenten.”
Zie je voor je dat dat ook tegelijkertijd plaatsvindt?
“Dat hangt van het event af. Voor housefeesten en festivals is dat heel anders dan voor een relatiedag of personeelsfeest. Ik denk niet dat de conciërge gaat kijken hoe het personeel staat te feesten ergens.”
“We worden verplicht te kijken naar on- en offline, want er moet wel een verdienmodel in stand worden gehouden.”
Passen sprekers hun verhaal aan op de huidige situatie?
“Absoluut. Je zult zien dat bedrijven straks behoefte hebben aan verhalen over crisismanagement, persoonlijk leiderschap, hoe om te gaan met een burnout of stress. Veel meer dan de tot op heden populaire thema’s zoals big data en AI. Ferry Zandvliet die een terreuraanslag heeft meegemaakt. Of Duncan Stuttenheim die ooit dik verlies heeft gemaakt met zijn events. Hoe zij met deze situaties omgaan is enorm interessant, én leerzaam. Uiteraard adviseren we onze sprekers hier ook sterk in.”
Hoe krijg jij jouw hoofd leeg in deze tijd?
“Daar heb ik weinig moeite mee. Zet mij in de tuin met een schep en ik ben het allemaal even vergeten. Ik onderneem al twintig jaar en heb al voor meerdere gekke dingen gestaan. Daarnaast is het in dit geval niet iets waar ik zelf iets aan kan doen; we zitten er met zijn allen in. Dus ik blijf wel rustig.
Collega’s uit het vak die overigens wel met vragen rondlopen, nodig ik graag uit voor een boswandeling op de Veluwe. Op gepaste afstand van gedachten wisselen, midden in de natuur. Ik merk in die gesprekken dat men het moeilijk vindt om de gedachten te ordenen.”
Wat gaf je de afgelopen tijd een glimlach op het gezicht?
“Mijn vriendin en ik hebben net een nieuwe boerderij gekocht, waar we een grote kantoorruimte in hebben laten maken. Dat hebben we nu omgetoverd tot een gastenverblijf. Ik stelde op LinkedIn de vraag wie het heerlijk zou vinden om de drukke stad of zijn appartement te ontvluchten om hier even tot rust te komen. Dat ging viral en inmiddels zijn we twee maanden volgeboekt met zakenrelaties. Het geeft hen en mij energie om op een afstandje in de tuin met elkaar te kletsen en ze te zien ontspannen.”
Wat zou je tegen jouw collega’s willen zeggen?
“Hou vol! Heb je financiën op orde en zing het uit. Ik hoop heel erg dat we er allemaal doorheenkomen.”
Beeld: Quality Bookings