Met het verbod op events voor meer dan 100 personen en zelfs het terugdringen van contact met anderen, wordt de eventbranche in het hart geraakt! Er ligt een uitdaging voor ondernemers en freelancers om de komende tijd financieel goed te overbruggen, maar ook om het moraal (met het team) hoog te houden.
We vroegen Christine van Dalen, eigenaresse van Bureau voor Reuring, hoe zij deze pittige periode ervaart.
Hoe beleef je de afgelopen dagen?
“Heftig! We zijn afgelopen weken nog erg druk geweest met klanten. Zo zouden we deze week een grote meerdaagse productie in Berlijn organiseren waar 400 gasten werden ingevlogen. Inmiddels hadden we daar vier verschillende programma’s voor geschreven totdat het uiteindelijk volledig werd geannuleerd. Dat geldt voor meerdere events, waar het resultaat telkens hetzelfde was, namelijk annulering. We kijken overigens niemand boos aan, want we zitten met zijn allen in dezelfde situatie.”
Hoe probeer je de klappen op te vangen?
We hebben gelukkig ook werk wat niet event gerelateerd is, zoals voor een glasvezelpartij waar we alle communicatie voor doen. De kleine events zoals graafmomenten gaan niet door, maar de bouw en de informatievoorziening daaromheen wel. Gisteren heb ik geïnventariseerd; de komende week hebben we nog genoeg te doen, maar daarna wordt het moeilijker de dagen met betaalde opdrachten te vullen.
Gelukkig hebben we altijd gezonde winst gemaakt, dus kunnen we het wel even uitzingen. Het moet alleen geen half jaar gaan duren, daarom dat ik maatregelen neem zoals het aanvragen van werktijdverkorting, voorschotfacturen versturen waar mogelijk, zaken voor de lange termijn vastleggen en verder gewoon goed letten op de kosten.”
Hoe gaat het met het team?
“Mijn team is goud! Ik vond het heel spannend de afgelopen tijd. Elke dag zaten we aan het einde van de dag even bij elkaar om de ontwikkelingen te bespreken. Uiteindelijk zijn we allemaal thuis gaan werken en zoeken we elkaar online op. Ik merk dat iedereen er echt voor wil gaan. En super lief; toen ik begin deze week thuiskwam stond er een grote bos bloemen voor mij, van het team. Dat betekende enorm veel voor mij!”
Hoe is het contact met opdrachtgevers?
“Dat gaat goed. Er is begrip over en weer. Wel proberen we alle klanten te vragen of het akkoord is om de uren waar we mee bezig zijn meteen te factureren. Dat blijkt overigens gelukkig geen probleem.”
Ga jij jouw bedrijfsvoering anders inrichten, om beter paraat te zijn bij een volgende ontwikkeling?
“We gaan binnenkort met ons kantoor verhuizen naar een nieuwe locatie. Daar is ook een plek om kleine events te organiseren. Daarnaast bouwen we er een volledige uitgeruste studio met alle faciliteiten voor het produceren van video’s, foto’s, videoconferences, webinars en live streaming.”
"De kracht van live hoeven we in ieder geval aan niemand meer uit te leggen."
Hoe zie je de toekomst?
“Ik geloof wel dat deze situatie op de lange termijn gevolgen heeft. Er zal sowieso een na-effect zijn, een event-cultuurverandering die ik nog niet goed kan omschrijven. Deze crisis brengt de vraag hoe verantwoord het is om mensen echt bij elkaar te brengen. Tegelijkertijd zijn we sociale wezens die nu -meer dan ooit- ervaren hoeveel waarde ze hechten aan echt contact, aan samen zijn. De kracht van live hoeven we in ieder geval aan niemand meer uit te leggen.”
Wat zou je tegen jouw collega’s in de branche willen zeggen?
“Koester je team. Geef prioriteit aan de salarissen tot het bittere eind. Zij zijn er om de situatie te boven te komen. Laat je mensen nu gaan, dan kun je een eventuele piek straks niet goed aan. Ons team is ons goud.”
Beeld: Bureau voor Reuring