We naderen het einde van een vreemd jaar. Het coronavirus is nog steeds onder ons, wat een enorme klap betekent voor de evenementenbranche. Niet alleen eventprofessionals ervaren dit, ook corporate eventmanagers ondervinden dezelfde teleurstelling.
We vroegen Annoeska Philips, project & event marketeer bij Hyundai Motor Nederland, hoe zij deze periode ervaart.
Lees ook
Hoe gaat het bij je?
“Goed, hoewel het wel een uitdagende tijd is. Ik ben in juni, midden in de coronacrisis, van baan geswitcht. Dus het was wel spannend om in deze situatie het bedrijf te leren kennen. Ook omdat de invulling van mijn werk door corona anders is dan normaal.”
Wat voor events werden er in pre-coronatijd georganiseerd?
“Dat zijn productintroducties, dealer conventies, fleat & sales events, consumentenevenementen en activaties.”
Wat is er sinds de coronacrisis met die events gebeurd?
“Sinds de crisis hebben we zeer weinig events georganiseerd. Enerzijds omdat er in de zomerperiode geen nieuwe modellen geïntroduceerd werden. Anderzijds omdat er vanuit het hoofdkantoor is besloten om voor alle Europese landen alle events te cancellen tot nader order. We hebben nog een coronaproof activatie in Bataviastad en een dealerbijeenkomst in samenwerking met de KNVB georganiseerd, maar daarna kwam de melding vanuit het hoofdkantoor. De reden is omdat men geen risico wil nemen in het bijeenbrengen van mensen. Hoe jammer ik het ook vind, ik snap dat heel goed.
Na het nieuws van ons Europese hoofdkantoor waren wij gedwongen om onze dealerbijeenkomst in september binnen twee weken om te gooien tot een online event inclusief de onthulling van de 3 nieuwste Hyundai modellen die vanuit Duitsland overkwamen.”
Hoe is dat bevallen?
“Zoals dat voor veel zaken geldt die voor de eerste keer plaatsvinden en die stel en sprong opgezet zijn, waren er zeker leermomenten. De volgende keer moet het event interactiever en korter van duur zijn. Daarnaast wilden we, zoals op een live event, gaan voor de pure emotie door een kijkje in de auto te nemen. Dit hebben wij onderschat en kwam technisch niet heel lekker over op een livestream.
Wat ik verder heb ervaren is dat een online event voor interne sprekers echt nieuw is. Ze zijn gewend om voor grote groepen en internationale gasten te spreken in een zaal, maar het presenteren in een camera zorgde voor nervositeit.”
Wat staat er nog op de agenda qua events?
“Normaal vindt in december de dealerconventie plaats. Omdat deze doelgroep het zwaar heeft, kiezen we er voor deze naar januari te verplaatsen en meer inhoudelijk in te steken. Het liefst zou ik daarnaast voor de engagement ook op een meer vermakelijke manier de verbinding opzoeken, maar dat is helaas niet mogelijk. Overigens ben ik druk bezig met de productie voor deze nieuwjaarsreceptie en word ik erg blij van de samenwerking met de partners waar ik mee ga samenwerken.
Daarnaast staan er veel bijzondere productintroducties gepland voor komende zomer. Hopelijk mogen we mensen dan weer live bij elkaar brengen, want een auto is toch echt een product wat je live moet ervaren.”
Maak je nu meer gebruik van andere communicatiemiddelen (i.p.v. events) voor het bereiken van de doelstellingen?
“Voor de persintroducties organiseren we niet één groot event, maar pakken we dit nu één-op-één op, waarbij een persauto bij het hoofdkantoor staat en de PR-manager het contact is met de pers. We zien dit eigenlijk als een VIP-treatment met onze belangrijkste relaties dus wellicht iets wat we er in de toekomst in gaan houden. Daarnaast werken we uiteraard met nieuwsbrieven en is er een interne app met dealers waarin we veel communiceren.”
Heb je nog contact met andere corporate event managers?
“Te weinig. Ik vind het Genootschap van Eventmanagers juist ideaal daarvoor. Maar ik merk dat het veel lastiger is om bij de online seminars dat contact met collega’s op te zoeken. Geef mij maar een live event waar je echt op iemand kunt afstappen.”
Hoe zie je de toekomst?
“Ik hoop dat we volgend jaar toch weer beetje terug kunnen naar een normale situatie. Ik geloof dat online altijd aanwezig blijft, maar voor ons geldt dat de inzet hiervan echt afhangt van het type event. Het product is zeer lastig online over te brengen. De consument willen wij ons product graag laten zien, voelen en ervaren. Voor dealertrainingen zien we daarentegen wel weer dat webinars uitstekend werken. Vroeger gingen salesmanagers enkele weken lang door het hele land dealers trainen. Dat gebeurt nu online. Wat dat betreft is de efficiëntie van online events wel duidelijk geworden.”
Wat zou je tegen jouw collega’s in de branche willen zeggen?
“Blijf positief en blijf vooruit kijken. Grijp deze uitdaging aan vol te gaan voor online events, zodat je je kennis daarin kunt verbreden. Dat is alleen maar leerzaam, ook voor de toekomst.”
Beeld: Hyundai