Unbranded verzorgt decor bij Laureus World Sports Awards in Madrid

Oscarwaardige productie bij ‘oscars van de sport’

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Unbranded is een grote speler in de wereld van decorbouw. En als we ‘wereld’ zeggen, dan bedoelen we dat ook echt zo. Naast prachtige producties in Nederland, waaronder het decor voor Eurovisie Songfestival in Rotterdam, is deze organisatie steeds vaker over de landsgrenzen te vinden.

Een prachtig voorbeeld is de productie voor Laureus World Sports Awards in Madrid. Te midden van een bijzonder decor kwamen ‘werelds grootste sporters’ bijeen. Wij spraken Antoine de Haas, account-/projectmanager internationaal bij Unbranded, over deze bijzondere samenwerking.

Unbranded Laureus Sports Awards
Unbranded Laureus Sports Awards

Wat precies zijn de Laureus World Sports Awards?

“Het is een rondreizend evenement dat telkens ergens anders in de wereld plaatsvindt en waar de beste sporters ter wereld genomineerd en geëerd worden voor hun prestaties.”

Hoe kwam de organisatie met jullie in contact?

“In 2023 is het evenement gehost in Parijs. Ook toen was Designer Florian Wieder met Wieder Design verantwoordelijk voor het ontwerp en wij voor de uitvoering. Wij hebben in het verleden al vaker met hem gewerkt en zodoende adviseerde hij Done+Dusted en Laureus, de organisator van de awards, om ons te benaderen. Die samenwerking is zo goed bevallen dat we het dit jaar weer mochten doen, maar dan in Madrid.”

Unbranded Opbouw Laureus World Sport Awards
Unbranded Opbouw Laureus World Sport Awards
Unbranded Opbouw Laureus World Sport Awards

Zo’n bekende designer kent wereldwijd veel partijen. Waarom stelt hij jullie voor?

“Dat kan ik natuurlijk niet voor hem beantwoorden. Maar ik denk voornamelijk omdat wij onze beloftes altijd waarmaken en dat op hoog niveau. Tijdens een productie komen er last minute altijd nog extra verzoekjes. Waar veel collega’s in de markt dan de rug toekeren, maken wij het wel waar.”

Hoe starten jullie zo’n internationale productie?

“In principe op dezelfde manier als we ook de nationale producties oppakken. Op basis van de tekening van Wieder Design maken we een eerste begroting. In dit geval vond het event plaats in een prachtig mooi historisch pand. Supergaaf natuurlijk, maar je mag niets aan de wanden bevestigen. Daarnaast is het overdag een kantoorgebouw, dus moeten alle ruimtes toegankelijk blijven. Dat was dus wel even puzzelen.”

Unbranded Opbouw Laureus World Sport Awards
Unbranded Opbouw Laureus World Sport Awards

Liepen jullie nog ergens tegenaan in deze fase?

“Dat is inherent aan ons vak. In dit geval was het dat in het ontwerp alle raampartijen waren omlijnd met ledlijnen. Prachtig, maar dat kon dus niet helaas. Uiteindelijk hebben we alles vanaf een ground support opgebouwd. We kregen daarbij de eis dat de trussen en de bekabeling uit het oog moesten worden onttrokken. Toen hebben we bedacht dat we de staande trusspoten zouden voorzien van ornamenten. Dat kon alleen niet van massief plaatmateriaal of gips. Uiteindelijk hebben we bedacht om dit van doek te maken. De trussen bovenin hebben we wel met plaatmateriaal gedaan, want ik wilde niet dat er kabels in het doek zouden drukken en dat zou opvallen. Ook al is dat op 8,5 meter hoogte.”

Dat is nog eens oog voor detail.

“Tja, daar staan we om bekend. Daarnaast kunnen we bijna alles zelf in huis maken. Van de metalen beugels voor aan de trussen tot het spuitwerk. Dat kan allemaal bij ons in Hilversum en dat onderscheidt ons van veel andere leveranciers. Die werken dan bijvoorbeeld met hoogglans wit plaatmateriaal. Maar Wieder Design wilde alles in een specifieke gebroken wit-kleurstelling. Geen probleem voor ons.”

En dan hop, alles mee in de vrachtwagen, richting Madrid?

“Yes, precies. Overigens nog leuk om te vermelden: een week voordat we gingen rijden, kregen we ineens een last minute verzoek. De lichtleverancier zou papieren lampion-bollen ophangen, maar kreeg het niet geregeld. Uiteindelijk is het ons binnen een paar dagen wel gelukt dit te regelen. Typisch zo’n voorbeeld waarin we een klant echt verder kunnen helpen.”

Nice. Hoe verliep de opbouw?

“Dat ging heel goed. Voordeel is dat voor zo’n belangrijke productie veel internationale bedrijven werken. Die nemen personeel mee dat gewend is ad hoc te schakelen en alles in het Engels te doen. Dat werkt heel fijn.”

Unbranded Laureus World Sports Awards Madrid 2024

Dus geen problemen verder?

“Natuurlijk wel. We mochten op locatie niet binnen zagen, dus hadden we alles volgens tekening precies op maat gezaagd thuis en meegenomen op transport. Toen bleek ineens dat twee van de zes ground supports anders waren ingevuld. Dan is het fijn dat we ervaren collega’s met een wagen vol gereedschap hebben, zodat we het ter plekke konden oplossen.”

“Ook leuk om te melden: ik zat in een correspondentie tussen het ontwerpbureau en Done+Dusted. Daarin werd de vraag gesteld hoe groot het logo op het podium moest worden. Ze gaven aan dat dit 2,5 meter moest zijn, maar ik voelde aan dat dit te groot was. Dus heb ik nog een sticker van 2 en van 1,5 meter laten maken. Op locatie vonden ze die 2,5 meter inderdaad te groot. Dan is het gaaf dat ik ineens de kleinere versies kan geven en ze niet stel en sprong naar een lokale leverancier op zoek moeten.”

Dat klinkt alsof Unbranded ‘unmatched’ is. Gaaf! Op naar nog veel meer nationale en internationale producties zou ik zeggen.

“Jazeker, kom maar op. We zetten graag onze tanden in een aanvraag.”