Toen vorig jaar Defqon.1 (het grootste hardstyle event ter wereld) niet kon doorgaan, besloot Jonas Schmidt, creatief directeur bij Q-dance, met het team een unieke gratis online editie te organiseren waar 80 dj’s op verschillende stages een weekend lang optraden. De enorme tijd, moeite en geld die daarmee gemoeid gingen straalden af op het eindresultaat, want het zag er enorm strak uit. Het verdiende daarom terecht een ‘Klaar is Case’-artikel op ons platform, want de tomeloze energie van het Q-team bleek ook voor niet-hardstyle-liefhebbers erg inspirerend.
Dit jaar vond Defqon.1 At Home opnieuw plaats. Hoewel… we kunnen gerust spreken over een 2.0-versie, want op alle manieren is dit event naar een hoger level getrokken. Wij spraken Jonas over dit project en de toekomstplannen die hieruit voortvloeien.
Hoe is deze editie tot stand gekomen?
“Al heel vroeg voelden wij al aan dat Defqon, als grootste meerdaagse event van Nederland en met ruim de helft van de bezoekers uit het buitenland, naar alle waarschijnlijkheid niet live zou doorgaan. Enorm balen, maar het zorgde er wel voor dat we konden focussen op een volledig digitale editie. De oogkleppen gingen op en zes maanden later hadden we een app en vier dagen non stop content gecreëerd.”
Wat is er anders aan deze editie?
“Terugkijkend hebben we vorig jaar best wel toffe manieren bedacht om alles in beeld te brengen. Dat hebben we naar een hoger niveau willen tillen. Vorig jaar hadden we vier dronepilots ingezet en dat leverde vette beelden op. Dit jaar hebben we zes pilots ingezet en is het stagedesign helemaal op hun kunsten ontworpen. Die jongens hebben het hele jaar lopen oefenen en dat zie je echt terug op het scherm.
Daarnaast gaan we volgend jaar live van drie naar vier dagen. Tijdens deze editie hebben we mensen alvast aan de programma-opbouw van dat weekend laten wennen.
Verder wilden we mensen echt met elkaar in contact brengen. Dat lukte goed door interactieve momenten, zoals The Endshow, de Warrior Workout, POWER HOUR Movie en een enorme Closing Ceremony. Daarbij was de chat 24/7 in gebruik, deed men volop mee aan polls en via Zoom konden we – als men dat wilde – zien hoe men de show thuis beleefde.”
Waar liep je tijdens de productie tegenaan?
“Vorig jaar hebben we alles tien dagen voor de uitzending geschoten. Dit keer hebben we onszelf vijf à zes weken post-productietijd gegeven. Ondanks die tijd was het nog steeds aanpoten, want we hadden veel meer areas en soms waren we op drie plekken tegelijkertijd aan het draaien. Daarbij hebben we ontzettend geluk gehad met het weer. Tot drie keer toe zagen we serieuze wolken komen, maar die stopten dan precies voor Biddinghuizen.”
Wat was het bereik van de livestream?
“Het is niet normaal hoe mondiaal het ging. We hadden kijkers uit meer dan 115 landen. Het toffe is dat je in alle huiskamers hetzelfde beeld ziet van feestende warriors [zoals de fans in deze hechte Q-community worden genoemd]. Alsof wij samen met hen hetzelfde wereldwijde DNA delen. Op gegeven moment zaten gewoon tien artiesten mee te chatten. Die verbondenheid is zo hecht en diepgaand.”
Ik heb begrepen dat de app nog veel vaker ingezet gaat worden.
“Zeker, ik had een tijd terug een besefmoment dat er veel meer Q-fans zijn dan dat er naar onze feesten kunnen komen. Die bevestiging was er vorig jaar en ook dit jaar met de livestream. We willen de thuisblijvers ook een echte Q-dance experience kunnen geven. Daarom dat we een Q-dance Network hebben opgezet waar gasten een DEDIQATED Membership voor kunnen afnemen.”
Wat kunnen we allemaal qua interactie en content verwachten in de toekomst?
“Op dit moment zitten we in de eerste fase, waar naast talloze DJ-sets en streams, ook een maandelijkse talkshow, interviews met de grootste hardstyle-sterren en een kookprogramma met dj SEFA te zien is. Zie het als een premium content-app.
Maar onze focus is om echt een interactief platform te creëren, waar we Warriors en artiesten aan elkaar koppelen. Daar hoort ook een loyaltyprogramma bij waar badges en levels jou gaan definiëren als fan.
De ultieme fase is wanneer de app een add-on wordt tijdens live events. Dat die bijvoorbeeld gebruikt wordt om een custom aftermovie in elkaar te zetten. Of dat we straks via de app 100 superfans achterhalen en hen uitnodigen voor een backstage live cooking sessie met SEFA.
Misschien komen we ooit op het punt dat we VR aan thuiskijkers aanbieden en AR aan de live bezoekers. Zo wordt een digitale app gebruikt om live experiences te creëren.”
Betekent dat het stage design van de events ook verandert?
“Absoluut. Het is super vet om een gigantische stage te hebben, maar het liefst wil ik meer een 360 graden ervaring creëren. De RED-stage met de hijskranen gaf het gevoel alsof ik alsnog in een hal stond. Dat gaat dan ten koste van een groot podium, maar het is zoveel gaver als je er rondloopt.”
Wat is de respons vanuit de fans op deze betaalde feature?
“Sommige mensen moesten er aan wennen, maar er waren er vooral veel die het goed snapten. Een reactie sprong er echt tussenuit; ‘Q-dance once again shows how they manage to bring new approaches to things, even in the darkest of times. Creativity knows no boundaries … Please take my Dediqated membership-money. You have well-earned it and I hope we can see this kind of pure quality and possibilities of Q-dance events soon in person.’
Dat is precies wat we willen doen. We worden dan wel als commerciële partij gezien, maar we zien geld echt als brandstof voor creatieve dromen. Als iedereen ons betaalt voor een digital membership dan kunnen we baanbrekende dingen doen. Backstage items over Defqon, speciale concerten of films met artiesten of een opvolger van de dit jaar geïntroduceerde POWER HOUR The Movie. Wellicht kunnen we straks een ‘by popular demand’-button creëren waar men stemt op content die ze willen. Het is een nieuwe transactiewereld en we geloven er heilig in dat we nog veel meer kunnen verbinden.”
Thanks. We zijn rete benieuwd naar wat de Q-toekomst zowel live als digitaal voor ons in petto heeft!
Beeld: Jose Woldring (The Media Nanny)