“Organisatoren en leveranciers van publieksevenementen zijn waarschijnlijk anderhalf jaar aan business kwijt” (Willem Westermann, VVEM)

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Willem Westermann - VVEM

Niet alleen de corporate eventwereld staat volledig stil. Ook voor publieksevenementen geldt een totaalverbod. Terwijl juist nu, met Paaspop, Koningsdag en Bevrijdingsdag als eerste grote events, het festivalseizoen zou losbarsten.

Wij belden Willem Westermann van de VVEM (Vereniging van Evenementen Makers) om te vragen wat de maatregelen van de overheid betekenen voor organisatoren en toeleveranciers van publieksevenementen.

Kan je heel kort uitleggen wat de VVEM doet?

“We zijn een brancheorganisatie voor ondernemers in voornamelijk de publieksevenementen met de hoofdrichtingen ‘leveranciers, locaties en organisatoren’. Zo bedienen wij de hele keten, met een sterk praktische benadering, zodat ook veel leveranciers gehoord worden. Binnen de VVEM ben ik uitvoerend secretaris en ‘spreekbuis naar buiten’.”

Paaspop - festival - muziek

Hoe gaat het met de VVEM?

“We leven op dit moment duidelijk van dag tot dag. Van de ene online meeting naar de volgende. Het zijn hectische dagen, waarin we er voor onze leden willen zijn, maar ook een rol hebben richting de overheid.”

Hoe bedoel je precies?

“Op zes maart, toen de minister-president aan het woord was, voelden we de bedreiging voor ons vak, maar was er nog ruimte. Vanaf dat moment brokkelde het eventlandschap steeds verder af. Bij de overheid hebben ze geen weet van de grootsheid van onze branche. We zijn met minister Wiebes om tafel gaan zitten, zodat zijn ministerie precies weet wie we vertegenwoordigen, hoe groot de markt is en wat voor impact de maatregelen hebben. Met name als doel duidelijkheid te creëren. Mede daarom zijn speciale maatregelen genomen voor onze branche.”

“We hebben de overheid, samen met het Eventplatform, duidelijk gemaakt wat de omvang en de mogelijke verliezen in onze branche zijn. Daar had niemand zicht op.”

Wat doen jullie voor de leden?

“We proberen op allerlei manieren onze leden te adviseren en helpen waar mogelijk. Dat gaat van het ondersteunen van waardevolle initiatieven zoals Bewaar je ticket tot het zoeken naar oplossingen op prangende vraagstukken, al dan niet in samenwerking met het bedrijfsleven en andere brancheorganisaties. Zo ervaarden we dat de SBI-codes niet goed waren gelabeld, waardoor leden onterecht geen recht hadden op vergoedingen. Wij hebben er voor gezorgd dat er betere beschrijvingen en codes kwamen.”

7th sunday - stage design - festival - hans kuijten

Hoe proberen leden van VVEM de klappen op te vangen?

“Je ziet dat de gemiddelde Nederlander eenn à twee maanden vooruitkijkt. De regering doet dat met circa drie maanden. Maar wij moeten een jaar vooruitkijken, want het verdienmodel is voor een groot deel der leden rondom de zomermaanden ontwikkeld.”

“Met het wegvallen van de publieksevenementen in de zomermaanden, zijn organisatoren en leveranciers ruim anderhalf jaar business kwijt.”

“Veel organisaties verdienen het geld in de zomermaanden, waarna ze in de winter alle spullen weer klaarmaken voor de volgende zomer. Feitelijk gezien lopen deze organisatoren nu alle business mis van oktober 2019 tot en met april 2021. Dat kan niemand dragen.”

Hoe loopt het contact met de leden?

“Dat gaat op allerlei manieren, waaronder onze website en verschillende Facebookgroepen. Daarnaast verschijnt er een wekelijkse nieuwsbrief, iets wat overigens voor deze crisis nog één keer per maand was. Verder bellen alle bestuursleden een aantal leden, zodat we horen wat de temperatuur is in ons deel van de samenleving.”

Hoe zie je de toekomst van publieksevenementen op korte termijn?

“We zitten nu zes weken in deze crisis en elke week heerst een andere perceptie van de werkelijkheid, maar het is duidelijk dat we nog lang last hebben van deze crisis. De nu voorgestelde ‘1,5-meter samenleving’ klinkt hoopvol, maar voor onze branche, de vrijetijdssector, is dat echt niet haalbaar. Mensen willen samen feesten. En met wat biertjes op wordt de één veel losser dan de ander. Afstand bewaren wordt dan een stuk lastiger.”

Tomorrowland - festival - stagedesign - hans kuijten

Dus dit jaar geen festivals meer?

“Dit moeten we inmiddels wel gaan inzien. Als zelfs fans van voetbalclubs al aangegeven dat ze geen wedstrijden willen gaan bijwonen, dan kun je gerust zeggen dat de mindset voor festivals, maar ook grote events zoals SAIL er niet is. Dat moeten we onderkennen. Maar het zou wel fijn zijn als die duidelijkheid vanuit de overheid wordt gegeven.”

Vanwege de lopende verzekeringen van de organisatoren?

“Een groot deel van de publieksevenementen is verzekerd, maar het hangt er nog wel vanaf of ze ook ‘afgelasting door overheid’ hebben meeverzekerd. Dan kunnen organisatoren namelijk een groot deel van de kosten uitbetaald krijgen. Heb je dat niet, dan wordt het erg moeilijk de rekeningen te betalen. Zolang de overheid niet van zich laat horen, worden niet alleen bezoekers, maar ook organisatoren en leveranciers benadeeld.”

festival - stage - Je Suis Energy Soenda 2018

Wat betekent dit op de lange termijn voor events?

“We moeten het vertrouwen van de bezoekers en artiesten behouden. Carnaval was een brandhaard; dat willen we niet veroorzaken. Men moet niet bang zijn om weer bij elkaar te komen. Dat gaat alleen lukken als de ziekte weg is of wanneer we een vaccin hebben. Dan gaan we meer feesten dan ooit tevoren. Maar wel met minder bedrijven en bepaalde titels zullen niet meer bestaan. Het is vooral heel spannend voor de leveranciers waar dikke concurrentie is met weinig marges, zoals wc’s, hekwerk, licht en geluid.”

“De 1,5-meter samenleving is totaal niet rendabel. We moeten meer mensen per vierkante meter hebben.”

Welke initiatieven zie je nu ontplooien door die publieksevents?

“Dat gaat twee kanten op. Enerzijds zie je organisatoren die het contact met bezoekers willen vasthouden; zij zorgen ervoor dat je het festival in aangepaste vorm of middels highlights van eerdere edities thuis kunt beleven. Interessanter vind ik de acties van vooral leveranciers om hun locatie of materialen anders in te zetten. Ahoy en MECC die hun hallen inzetten als ziekenpost. Onze branche is ontzettend goed in logistiek.”

“Net als het Nederlandse leger kunnen we onmiddellijk tevoorschijn komen om te knallen met zijn allen. Maar dan in de positieve zin van het woord!”

Wat zou je tegen jouw collega’s in de branche willen zeggen?

“In de eerste dagen dacht ik; de eventbranche is door de speciale benoeming vast heel bijzonder. Daarna dacht ik; we zijn flexibel dus het komt wel goed. Nu denk ik vooral; we zijn heel zielig, want we gingen als eerste in de ellende en gaan er als laatste uit komen. Het komt nu neer op flexibiliteit. In de eigen onderneming en naar elkaar. Dus wat ik wil zeggen: houd rekening met elkaar.”

Beeld: Willem Westermann, Paaspop, Hans Kuijten, Tomorrowland, Soenda, 7th Sunday festival