Deze maand is de crowdfunding gestart voor een zeer innovatief project dat van traditionele escaperooms een absoluut revolutionaire, levensechte ervaring maakt. Door middel van de allernieuwste technologieën, in combinatie met de kennis en ervaring van professionals uit de filmindustrie, creëert Operation Pandora een 100% geloofwaardige sciene fiction wereld. Dit wordt een onvergetelijke experience in Nederland die uniek is in de wereld!
Wij spraken met initiatiefnemer Joeri Holsheimer, die met ruim zeventien jaar ervaring als filmregisseur perfect weet hoe je iemand meeneemt in een meeslepend verhaal en welke trucs, technieken en middelen nodig zijn om echt ondergedompeld te worden in een compleet andere wereld.
De kracht van Operation Pandora
Operation Pandora is géén escape room. Bij Operation Pandora zit je niet opgesloten in een kamer om een paar puzzels op te lossen. Je betreedt een enorme 600 vierkante meter grote, volledig functionele en zeer geloofwaardige sciencefictionwereld zoals je die alleen in Hollywood-films hebt gezien.
Operation Pandora kan het beste worden omschreven als een zeer realistisch, filmisch, verhaal gedreven avontuur. Het lijkt vrij veel op het interactieve verhaal van populaire videogames zoals ‘Half Life’ of ‘Alien: Isolation’, maar dan vertaald in een offline real-life ervaring. Het is geen virtuele realiteit. Je kunt het aanraken, ruiken, voelen. Dat betekent dat je negentig minuten lang echt in een andere realiteit stapt.
Check onderstaand fragment en je snapt binnen vijf en een halve minuut waarom dit zo’n waanzinnig project is (met op 2:30 min een voorbeeld van de compromisloze plannen voor het echt volledig opgaan in de wereld).
Hoe creëer je een beleving?
“Het uitgangspunt achter Operation Pandora komt uiteindelijk neer op één ding; het moet een 100% geloofwaardig en meeslepend avontuur zijn. Daarvoor is het allereerst belangrijk dat er een goed verhaal is; gebouwd op de fundamenten van storytelling, zoals Aristoteles deze formuleert. De kunst van het verhalen vertellen is een ambacht op zich.
Ik heb na de filmacademie tien jaar wereldwijd tv-commercials gemaakt waarin ik vlieguren kon maken en steeds beter werd in een verhaal vertellen. Daarna heb ik nog zeven jaar branded content gemaakt [zoals deze toffe ‘brand activation’ van Nivea], waarin ik geleerd heb te doorgronden hoe mensen op situaties reageren en een ervaring op te bouwen. Zo kan je als maker de situatie ‘controleren’ waardoor de betrokkenen worden geholpen bepaalde dingen mee te maken en emoties te creëren. Die kennis is waardevol voor dit project, maar kan je ook toepassen op online of offline events:
-
Echt alles moet 100% geloofwaardig zijn. Het moet kloppen bij de wereld waar je je in begeeft. Daarbij gaan we in Operation Pandora wel heel ver. Als het niet 100% realistisch is, komt het niet in de ervaring. Voor een online event mag je wat vergevingsgezinder zijn, maar blijft het belangrijk om vanuit één gedachte een beleving vorm te geven.
-
Elke ervaring moet je bekijken vanuit degene die het beleeft. Vaak wordt gedacht dat een groot scherm het meest indrukwekkend is op een event, maar misschien is het tegelijkertijd individueel kijken van een filmpje op een tablet veel impactvoller. Het gaat niet om uiterlijk vertoon, maar om de individuele ervaring. Denk dus vanuit de participant in plaats vanuit de maker.
-
Een ervaring is een proces, net als een verhaal. Presenteer dus niet in één keer een grote gebeurtenis, maar bouw een spanningsboog op waarin je naar het moment suprême opbouwt. Bij Operation Pandora spelen we bijvoorbeeld eerst heel lang met de suggestie van mechanische spinnen door ze op schermen te laten zien, ze aan de andere kant van een muur te laten horen et cetera. Als je ze dan uiteindelijk echt langs je ziet lopen, dan is de impact vele malen groter.
-
Zorg door een natuurlijke flow in jouw beleving dat het verhaal niet lineair wordt beleefd. ‘Open space’-belevingen waarin je volledige vrijheid hebt om te gaan en staan waar je wilt kunnen impressive zijn, maar als maker kan je de beleving veel minder goed sturen.
-
Veel attracties in Disney zijn groots en spectaculair, maar toch word je niet echt in het verhaal meegenomen. Dat komt omdat je altijd blijft beseffen dat je in het karretje zit, waardoor het meer lijkt op een film waar je naar kijkt in plaats van dat je er onderdeel van bent. Kortom, verwijder alle factoren die afbreuk doen aan het onderdompelen in het verhaal.
-
Als het gaat om online beleving, maak je dan bewust van je beperkingen en maak van je zwakte je kracht. Ga voor een presentatie op een laptop met matige boxen dus geen filmische ervaring tonen met waanzinnige geluidseffecten.
-
Ook geldt bij online beleving: denk goed na over de beperkingen van het medium. Voor een film in de bioscoop is een heel wijd shot van een woestijn met een minuscuul klein figuur in the middle of nowhere een heel krachtig beeld. Maar op een klein scherm zoals een tablet of laptop, valt zo’n stipje helemaal weg en dan mist zo’n shot zijn effect. Ben dus bewust voor welk medium je een bepaalde ervaring creëert.”
Operation Pandora is reïnventing experiences
“Het lastige aan Operation Pandora is om uit te leggen hoe revolutionair het concept is. Het is vergelijkbaar met de iPhone in de experience industrie. Vóór de legendarische presentatie van Steve Jobs was het lastig uitleggen wat er nou zo bijzonder aan die telefoon was, daarvoor moest je hem echt even zien.
Qua technologie en immersiveness zitten we op een hoger niveau dan Disney en Universal. Dat klinkt nu nog vooral als opschepperij, maar het is echt zo. Dat heeft ook veel met een ander verdienmodel te maken, De grote pretparken hebben een doorlooptijd van honderden mensen per uur en geven korte intense 5 minuten ervaringen. Wij creëren een veel persoonlijkere en rijkere ervaring van anderhalf uur.
Het is fastfood versus een Michelin ster restaurant,” aldus Joeri.
Laat je hem vertellen over Operation Pandora, dan word je meegezogen in zijn enthousiasme en kan je je, als beetje goede concept creator, volledig verplaatsen in de te creëren wereld.
Liefhebber van experiences?
Om het project te financieren is Joeri een crowdfunding begonnen. We zijn niet van nodeloos reclame maken, maar we maken hiervoor graag een uitzondering. Dus ben je net zo enthousiast als wij over Operation Pandora, dan kun je in het project investeren (lening met 6% rente op jaarbasis) via de crowdfunding website.
We willen niets weggeven van wat we al gehoord hebben, maar geloof ons op ons woord als we zeggen dat als deze experience eenmaal in Nederland staat, dat het een must see (of beter ‘must experience’) is voor elke eventprofessional die zich bezig houdt met storytelling en experience design. We blijven dit project volgen en houden je op de hoogte!
Beeld: Operation Pandora