“Dan gaan we online. We moeten door,” sprak Truus, voorzitter van Topvrouw van het Jaar, ferm op Zoom. “Ik denk dat we juist nu een statement moeten maken”. Ik zie een lichte twinkel in haar ogen.
De klant raakt
Die energie van de klant. Elk merk is een bundeling van krachten. Een bundeling van talent van allemaal verschillende mensen op allerlei verschillende niveaus. Dat wil ik voelen. Het moment dat die ogen oplichten, wanneer er trots doorsijpelt in elke gesproken zin. Wanneer de anekdotes komen. Wanneer je de kern van een bedrijf raakt. Want dan is het aan ons om daar een vertaling van te maken. Zodat een event niet een leuk concept is, maar een moment waarop iedereen hetzelfde kan voelen. Een uitvergroting van die twinkelende ogen.
Je verhaal in de mist
Om deze bevlogenheid en het verhaal van de klant te vertalen in een (online) event, heb je een strateeg nodig. Zonder scherpe strategie gaat het concept zwalken. Je kent vast wel het gevoel dat je het idee eerst geweldig vindt, dan raak je eraan gewend en ga je het ‘opleuken’.
Je verzint er iets bij, iets ernaast, klant verzint daar weer iets bij. En zo verlaat je langzaamaan de kern van het verhaal en wordt het concept troebel en minder communicatief. Door de strategie is er een document waar je het concept aan kunt blijven toetsen. In de reclame begint creatie nooit zonder dat er een strategie ligt, het is gek dat dat zo anders is in onze branche. Terwijl wij hetzelfde doen. Communiceren.
De noodzaak van de strategie
Bij een online event is strategie helemaal noodzaak. Bij een live event is er nog waarde doordat je samen bent, de bassen in de muziek voelt en het diner proeft. Maar als dat allemaal wegvalt en je hebt alleen nog maar de kracht van het verhaal, dan moet dat strategisch kloppen met wie de klant is.
In een kort stukje tekst, een alinea, die niet alleen de essentie vertelt, maar waar ook al een gevoelswaarde in zit. Een richting, die inspireert en waar iedereen op kan werken. En omdat de tekst zuiver is, is er geen discussie of iets een goed idee is of niet. Draagt het bij aan de strategie? Aan het verhaal? Een heldere check zodat alle elementen daadwerkelijk bij elkaar optellen.
Topvrouw van het Jaar
Truus wil een statement maken. Dus wat gaan we vertellen? De strategie luidt als volgt:
“Today women are reimagining our world”
They are welcoming us all to the third millennium. Humanity is willing to leave the old world behind. A world of paradoxes. Of men versus women, material versus immaterial, power versus cooperation, money versus compassion, control versus peace. This is the time the feminine and the masculine unite, making anything possible. In the Netherlands Topvrouw van het Jaar has been a driving force behind this change since 2005. This year we celebrate the beginning of a new era, seen through the eyes of Topvrouwen in the Netherlands and leading women and men in the world. A hybrid online show to inspire you and stage success.
Het werkt als een rollende bal vol energie
Het verhaal staat. Het creatieve proces gaat in een stroomversnelling. De tekst is meteen goed voor de trailer. De componist voelt de tekst in muziek. De video artist maakt op basis van spoken word een film met natuurbeelden – op dat unieke scherm van 50 x 10 (!) meter van Theater Amsterdam – en het ontwaken van ogen. Wake up.
Sigrid Kaag als gastspreker. Een danser vers van het Nederlands Danstheater maakt een fysieke vertaling van de speech van Greta Thunberg. Right Here Right Now. Young Talents, aangesloten bij het netwerk van de stichting Topvrouw, geven hun visie op de toekomst. Een compilatie van quotes van grote denkers, mannen en vrouwen all over the world die ‘wakker’ zijn, live op muziek gezet. Welcome to the third Millennium. En dan natuurlijk drie Topvrouwen. Dit jaar drie toppers uit vitale beroepen die goed leiderschap tonen in deze coronatijd. Leiderschap waar het nieuwe millennium om vraagt.
Een nieuwe mix van elementen
Het resultaat was een nieuw medium. Een nieuw soort show met het live gevoel van een event, de emotie van het theater en de snelheid van een TV show. Het bereik van dit online event was 15 x groter dan bij een live event. En maar liefst 1.500 mensen hebben de show gekeken ná het live moment. Dat kan nu.
Ook zijn er reacties van kijkers die met kippenvel achter de laptop hebben gezeten. Dus het werkt ook. Het is anders kijken en anders werken. Vooral op het moment van de show, who’s calling the shots? De functie van de showcaller in de eventbranche lijkt op functie van de regie-assistent in de tv-wereld. Dat is een beetje zoeken, maar omdat iedereen een vette show wil neerzetten, kom je er wel snel uit.
On top of mind
Onze branche is kwetsbaar. Dus we moeten steviger worden door te verdiepen. Zodat online events ook communicatief krachtig worden. Mooie gepersonaliseerde shows, met een scherp verhaal waarin performances een grote rol spelen. Want dan kun je raken en zullen mensen het niet vergeten.
Technisch is alles mogelijk, geweldige virtuele decors, maar zonder het te voelen blijven het decors. In mijn vorige blog heb ik uitgebreid geschreven over hoe je met performance, licht en geluid een verhaal kan vertellen. In de volgende blog de kansen die er zijn als we meer met culturele sector samen werken!
Zie hieronder een compilatie van de show:
Beeld: Alex Ivanov / Ferdy Damman Photography