Om vrijwilligers in Den Haag in het zonnetje te zetten worden elk jaar de Haagse Vrijwilligersprijzen uitgereikt door de gemeente Den Haag. Voor het tweede jaar mocht LUSTR, een full-service cultureel organisatiebureau uit Den Haag, dit event organiseren en daarmee dus ook een advies uitbrengen voor de eventlocatie.
Ze hebben een goede smaak bij het bureau, want het werd Museon-Omniversum. “De opdrachtgever was meteen enthousiast,” aldus projectmanager Jennifer Trel.
Wat zijn de Haagse Vrijwilligersprijzen?
“Er wordt elk jaar hard gewerkt door ruim 185.000 vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties om iets voor een ander of de stad te doen. Dat verdient een moment om ze te laten stralen, met enkele winnaars in het bijzonder.”
Hoe ging de productie van dit event in zijn werk?
“We mochten het voor de tweede keer organiseren, dus konden we voortborduren op het programma van vorig jaar. Daarbij hebben we natuurlijk ook naar de evaluaties gekeken en deze punten meegenomen om deze editie nog beter te maken.”
Hoe kwam Museon-Omniversum op jullie radar?
“We zijn daar als bureau al vaker geweest. Het is een hele mooie locatie. Zeker nu in combinatie met Omniversum, hoewel we daar voor dit event geen gebruik van hebben gemaakt.”
Was de opdrachtgever ook meteen enthousiast?
“Ja, ze waren meteen akkoord. Ze konden zich goed vinden in onze onderbouwing en kenden de locatie gelukkig zelf ook al.”
Ik ben wel benieuwd naar jullie onderbouwing.
“Museon-Omniversum is een interactief museum. Je kan veel dingen doen en over veel onderwerpen informatie vinden, waardoor het een dynamische uitstraling heeft.
Daarnaast heeft het hele mooie zalen met goede basis techniek. Waaronder het auditorium, wat je eigenlijk een blackbox kunt noemen, welke we voor dit event hebben ingezet. Wat weinig mensen overigens weten, is dat er naast het auditorium ook een studio aanwezig is. Een fijne plek voor (livestream)regie of opvang van crew en artiesten.
Maar voor ons bureau is het altijd belangrijk dat we niet alleen productioneel maar ook inhoudelijk goed samenwerken met de locatie. En ook dat lukte: het museum bleef speciaal voor onze gasten langer open, zodat zij na de uitreiking naast borrelen ook het museum in konden. Kortom, een hele praktische en inspirerende locatie.”
Hoe ging het productieproces?
“Echt super goed. Er hangt een goede energie bij het team van Museon-Omniversum. Ik ben met de opdrachtgever langs geweest en heb aan de hand van de schetsen laten zien hoe we ‘de kale ruimte’ gaan inrichten. Toen ging het nog meer leven. Verder kon ik de technische partijen en de locatie heel gemakkelijk met elkaar laten schakelen. Het team droeg ook onze wensen voor de catering goed over.”
Dat klinkt als een gesmeerde productie!
“Ik vond het juist daardoor zelfs een beetje spannend haha. Alles is met slechts een paar telefoontjes en mailtjes tot stand gekomen. Echt super fijn, zo’n sterke samenwerking. Dat soort dingen ervaar ik op andere locaties ook weleens anders.”
Hoe verliep de opbouw?
“We hadden de dag voor het event een load in. Maar we konden onverwachts langer blijven, waardoor de decorbouwer al meteen zaken kon opbouwen. Dat gaf ons meer speling op de dag van uitvoer qua opbouw en repetitie. Dat is altijd prettig.
Sowieso was het heel fijn om Martin, ons aanspreekpunt voor facilitaire zaken op de dag zelf van Museon-Omniversum, altijd in de buurt te hebben. Ook Juliëtte, in het voortraject mijn contactpersoon, was er op de zaterdag gewoon bij. Als dan de cateraar zichzelf bij mij meldt met de mededeling dat een uitgebreide crewbuffet klaar staat en of ik nog meer nodig heb, dan weet je dat de dag gesmeerd loopt.”
En dan het belangrijkste; wat vonden gasten van het event en de locatie?
“Dat ging allemaal heel goed. Het museum was nog open voor dagbezoekers, maar we hadden een eigen ontvangstbalie en met decor en loper hebben we de routing goed voor onze gasten kunnen aangeven. Het was voor hen juist extra bijzonder dat ze na de show exclusief de tentoonstelling konden bekijken.”
Klinkt goed. Dus de volgende keer weer naar Museon-Omniversum?
“We komen zeker terug. Voor dit event of een andere aanvraag. Het is gewoon een mooie locatie met veel mogelijkheden en een hele fijne samenwerking.”
Kijk, dat klinkt bijna als een promopraatje.
“Je zou het bijna zeggen. Maar ik meen het echt. Als ik iets van kritiek zou hebben, dan had ik het gezegd.”
Beeld: Jurriaan Brobbel