Uit de branche ontvang ik veel berichten van opdrachtgevers die het evenement annuleren, terwijl het evenement onder de meest recente overheidsmaatregelen georganiseerd mag worden of terwijl het evenement valt buiten de periode waarvoor de meest recente overheidsmaatregelen gelden. De reden die veelal (na enig aandringen) wordt gegeven, is dat de opdrachtgever het moreel niet verantwoord vindt om het evenement door te laten gaan.
Hoewel de keuze van de opdrachtgever enigszins te begrijpen valt, betekent het mijns inziens niet dat de opdrachtgever een beroep toekomt op (juridische) overmacht. Immers, met inachtneming van de meest recente overheidsmaatregelen kan het evenement (wellicht met een minimale aanpassing) gewoon georganiseerd worden. Indien het evenement plaatsvindt na 4 december a.s., dan gelden voor die periode geen overheidsmaatregelen.
Dat heeft tot gevolg dat de opdrachtgever gebonden is aan de overeengekomen annuleringsvoorwaarden. Een eventueel beroep van een opdrachtgever op de redelijkheid en billijkheid zal in mijn optiek niet snel worden aangenomen, nu de lat voor een geslaagd beroep op de redelijkheid en billijkheid in B2B relaties erg hoog ligt.
Uiteraard dient je als organisator wel na te denken over eventuele commerciële consequenties wanneer vastgehouden wordt aan de gemaakte annuleringsvoorwaarden.
Zodra er nieuwe maatregelen voor evenementen gelden, wordt dit in een update meegenomen.