In gesprek met Henk Kroneberg en Anne-Mieke van den Hoeven over de koers van Dutch Venue Association

Enthousiasme voelbaar bij oud en nieuwe voorzitter

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Dutch Venue Association

Na zeven jaar trouwe dienst nam Henk Kroneberg afscheid als voorzitter van Dutch Venue Association (DVA). Dat was tegelijkertijd het moment voor Anne-Mieke van den Hoeven om het stokje over te nemen en deze branchevereniging met 65 bekende evenementenlocaties de toekomst in te loodsen.

We waren benieuwd naar hoe het met beiden ging en klommen in de telefoon. Wat volgde was een energiek gesprek waarin de passie voor ‘de club’ bij beiden voelbaar was.

Henk, hoe is de DVA ontstaan?

Henk: “De DVA is zeven jaar geleden opgericht. Voortkomend uit Locatieplatform, dat daarvoor nog de ‘Sjors & Sjimmie’-club heette en bestond uit een selecte groep gelijkgestemde locaties. Inmiddels is het een volwaardige branchevereniging en keurmerk dat eventlocaties vertegenwoordigt.”

Anne-Mieke: “Belangrijk om te vertellen is dat de locaties binnen de DVA door hun DGA  of door een directeur met volledige bevoegdheid en zeggenschap vertegenwoordigd worden. Zo komt het bestaansrecht van DVA het beste tot zijn recht, namelijk het delen van kennis en ervaringen tussen ondernemende vakgenoten.”

Dutch Venue Association Fotograaf: Jordi Wallenburg

Hoe kwam jij met de DVA in aanraking?

Henk: “Ik zag veel potentie in Locatieplatform, maar merkte op dat zo’n vereniging met enkel vrijwilligers niet het maximale uit de mogelijkheden haalde. Leden in de club erkende dit. Vervolgens heb ik een blauwdruk gemaakt en werd DVA opgericht, waarvan ik voorzitter werd.”

Hoe kijk je terug op jouw zeven jaar voorzitterschap?

Henk: “Ik ben er trots op dat we in die jaren als sterk geprofessionaliseerd zijn op alle vlakken. Naast de structuur van de vereniging hebben we voor de leden  de DVA-algemene voorwaarden uitgewerkt, een website en het DVA-keurmerk [Certified by DVA] gelanceerd. In de afgelopen zeven jaar zijn bedrijven geprofessionaliseerd.

De DVA is een hele warme familie van bedrijven bij elkaar die allemaal denken vanuit de gedachte dat elk event op hun locatie perfect moet verlopen.”

Dutch Venue Association Fotograaf: Jordi Wallenburg

Ik kan mij voorstellen dat jullie rol in coronatijd ook een succes genoemd mag worden.

Henk: “Dat is mijn grootste trots. Voor corona kwamen de voorzitters en directeuren van de verschillende branche verenigingen zo’n 1 à 2 keer per jaar bij elkaar. Maar toen corona zijn intrede deed, werd er snel een team van mensen gevormd, allen al lid van het Eventplatform, om zich namens de branche sterk te maken richting de overheid. Mensen als Riemer Rijpkema en Jolanda Jansen waren het aanspreekpunt voor de B2B en B2C-markt. Mijn rol was vooral organiserend. Waaronder, met hulp van vele andere event-pro’s,  het vormgeven van de Malieveld-bijeenkomsten en het eerste Back to Live-event in de Jaarbeurs. De bijeenkomst op het Malieveld was volgens de Haagsche politie-commissaris de mooiste demonstratie die ooit op het Malieveld was georganiseerd. Daar ben ik echt trots op, want het laat de kracht van de eventbranche zien.”

Anne-Mieke, en zo neem jij ineens het stokje van Henk over?

Anne-Mieke: “Dat vind ik te gek. Het voelt ook heel goed. In mijn rol als commercieel directeur bij Hart van Holland en Heerlickheijd van Ermelo kende ik als lid van DVA de vereniging al. Ik ken drie van de vier bestuursleden en de helft van de leden. De cirkel is rond wat mij betreft.”

Waarom voelt dat zo?

Anne-Mieke: “Ik mag namens een club uitdragen hoe bijzonder onze branche is. Hopelijk kan ik een verbindende factor zijn voor de leden. Als voorzitter ben je onafhankelijk. Daarom dat je ook niet direct bij een locatie mag werken.”

Dutch Venue Association Fotograaf: Jordi Wallenburg

Hoe ga jij het voorzitterschap invullen?

Anne-Mieke: “Ik ben inmiddels langs 2/3 van alle leden en partners geweest om te horen hoe het met ze gaat, waar nodig kennis te maken met de organisatie en te kijken naar wat hun uitdagingen zijn. Zo kan ik kijken welke behoeftes er spelen binnen de vereniging en wat ik daarin kan betekenen. Daarnaast hebben we ‘Zeven Zekerheden’. Dat wil ik actiever uitdragen, want dat onderscheidt onze leden van veel andere locaties.”

Kunnen jullie wat meer vertellen over die Zeven Zekerheden?

Henk: “Het zijn de zeven garanties die locaties moeten afgeven aan hun opdrachtgevers. Als onafhankelijk voorzitter controleer je elk lid op deze zeven hoofdpunten en op 49 subpunten. Elk bedrijf moet minimaal 45 punten hebben om lid te kunnen worden. Denk qua zekerheden aan bijvoorbeeld het feit dat alle locaties beschikken over een goed personeels- en opleidingsbeleid, ze maatschappelijk verantwoord ondernemen en een goede solvabiliteit en garantie van uitvoering hebben en uiteraard beschikken over alle vereiste vergunningen.”

Dutch Venue Association Fotograaf: Jordi Wallenburg

Wat zien jullie leden in het locatie-landschap qua ontwikkelingen?

Anne-Mieke: “We zitten steeds meer in een digitale wereld. Een opdrachtgever wil tegenwoordig het liefst online meteen kunnen zien of een locatie beschikbaar is, zodat bekend is of het nut heeft om de locatie te gaan bellen voor een offerte-aanvraag. Ik vind het interessant om te kijken hoe we met opdrachtgevers kunnen meedenken, zonder dat je een bepaalde sturing mist die je als locatie nodig hebt.”

Henk: “Ik zie dat men huiverig is voor automatisering en digitalisering op dit vlak. Niet alleen bij onze leden maar in de hele branche. Zeker met de komst van AI moeten we dat meer kunnen gaan inzetten.”

Anne-Mieke: “Je merkt dat er langzaam een schifting komt tussen de bedrijven die wel een stap richting digitalisering zetten en degenen die achterblijven. Uiteraard proberen we middels sessies en lezingen onze leden hierin vooruit te helpen.”

Wat zouden opdrachtgevers nog moeten weten over DVA?

Anne-Mieke: “Dat ze zodra ze een keuze hebben gemaakt voor een DVA-locatie, ze in hele goede handen zijn. Niet dat je bij andere locaties niet bent, maar we zetten net dat ene stapje meer dan anderen. Dat bewijzen onder andere de zeven zekerheden.”

 Henk: “Daarnaast valt het op dat vooral multinationals en buitenlandse opdrachtgevers heel blij zijn dat onze leden gecertificeerd zijn. Het keurmerk is daar zeer waardevol voor. Het is mijn droom dat ook bij Nederlandse bedrijven we steeds meer een breinpositie verwerven en dat ze steeds naar de DVA-site gaan om een locatie te zoeken die bij ze past. We hebben er genoeg.”