Zou je een maand geleden het huidige scenario in onze branche aan een eventmanager voorleggen, dan was je voor gek verklaard. Sterker nog, ten tijde van schrijven van dit artikel afgelopen vrijdag werd nog gesproken over een verbod op alle bijeenkomsten vanaf 100 personen. Inmiddels spreken we van een lockdown op alle horecagerelateerde werkzaamheden, waarbij we er vanuit gaan (want niet expliciet benoemd in de persconferentie) dat inmiddels alle events van de baan zijn. Daarmee is de eventbranche recht in het hart geraakt. Enorm kl*te voor iedereen die hiervan de gevolgen ondervindt! Er ligt een grote uitdaging voor alle ondernemers en freelancers om de komende tijd financieel goed te overbruggen, maar ook is het belangrijk om het moraal hoog te houden.
In dat licht verschijnen gelukkig allerlei mooie initiatieven vanuit organisaties en particulieren. In een tijdsgeest waarin de oudste communicatievorm (face to face contact) ineens een halt is toegeroepen, gaan we op zoek naar de mogelijkheden tot verbinding. Kleine suggesties met grote uitwerkingen. Acties die het beste in mensen naar boven halen en zorgen dat we op afstand juist nader tot elkaar komen.
Als we straks weer events mogen bedenken en organiseren, laten we dan terugkijken op deze periode en de elementen van verzoening, verbinding en verrijking doorvertalen in een corporate (event) omgeving. Weg van het isolement, op weg naar een creatief event!
E questa è Torino.
Vita dai balconi. #coronarvirusitalia pic.twitter.com/tJ0xYylcrP
— Niccolò Zancan (@NiccoloZancan) March 13, 2020
Het initiatief 'van de straat'
Over de hele wereld starten individuen, groepen en soms hele straten acties om de tijd nuttig te besteden. Niet om er zelf beter van te worden, maar iets te doen voor elkaar. Van gratis zanglessen via internet tot akoestische ‘open mic’-avonden die vanachter het open raam thuis plaatsvinden en zelfs een Corona-playlist op Spotify. Ook specifieke ideeën voor de ouderen zijn opgestart of krijgen een boost; Koetjes en Kalfjes is ontstaan uit de gedachten om studenten frequent met ouderen te laten bellen en het reeds bestaande Omapost neemt een toevlucht, zodat eenzame ouderen een persoonlijk kaartje krijgen (o.b.v. jouw digitale boodschap, lekker anno nu dus). Doe je dat laatste trouwens liever echt analoog, dan adviseren wij Postcrossing waarmee de hele wereld binnen handbereik ligt!
Ook vanuit de eventbranche worden ludieke initiatieven opgestart en wordt serieuze hulp geboden: tentenleveranciers bieden tenten aan voor eventuele noodhospitalen, freelancers bieden hun tijd belangeloos aan om op te passen op kinderen van ouders uit de zorgsector en cateraars geven hun ingekochte voedsel aan goede doelen. Ook op andere wijze maken organisaties het beste van de situatie. Zo bedacht Sprekershuys samen met partners om binnen een dag een dj-stage op te bouwen en een vier uur durende live dj-set van Brennan Heart gratis te streamen, met 121K views tot gevolg! Komende week staat een livestream met sprekers gepland.
Bekijk wat jij kunt doen voor jouw omgeving; samen maken we het steeds stillere leven op straat een stukje mooier en verbinden we onder de noemer #coronahulp.
Dit bericht bekijken op Instagram
Chief Corona Officer
Daar zit je dan… verplicht (of lekker eigenwijs) in je fancy officespace, glazen vissenkom of kansloze kantoortuin. Enige probleem; bijna al jouw collega’s werken thuis. Zorg als organisatie voor een Chief Corona Officer (in goede tijden de Chief Happiness Officer genoemd) die samenwerking, verbinding en loyaliteit in de gaten houdt. Zorg naast inhoudelijke periodieke berichtgeving naar medewerkers ook voor een goede sfeer op kantoor en thuis! Dat begint uiteraard met de juiste (digitale) basisvoorzieningen om thuis goed te kunnen werken en een goede hygiëne van de werkplek. Maar een spray Dettol kan prima samen met een vleugje humor. Houd het luchtig!
Anderzijds, zorg dat collega’s zich als team blijven gedragen door zoveel mogelijk contactmomenten digitaal af te spreken. Standups en meetings kunnen prima online via Skype, Webex of Gotomeeting plaatsvinden, inclusief beeld, voor face to face contact.
Meer ludiek adviseren wij om afdelingen met veel medewerkers aan online teambuilding te doen. Zorg, nu de winnaar van de Wie is de Mol-poule bekend is, eens voor een karaoke-contest via Google Hangouts, creëer een bedrijfsspecifieke TikTok–challenge of vertaal oude spelletjes naar een 2.0 versie. De aloude kettingbrief wordt de chainmail en gaat van inbox naar inbox. Zorg voor een competitie met collega’s met ‘Ik kom graag terug naar kantoor en ik neem mee’ die je gemakkelijk in een groepscall kunt spelen. Of start het ‘geef de zin door’-spel waarbij belletje voor belletje een zin wordt doorgegeven. Kortom, houd dat contact warm, ook al zit niet iedereen fysiek bij elkaar!
Allemaal lekker digitaal
Een veelgehoorde uitspraak is; ik denk niet in problemen, ik denk in uitdagingen. Heel goed! Dus waar je normaal je bed niet uitkwam voor events onder de 100 personen, zie je het nu als een kans om (digitale) events te organiseren die wel interessant zijn!
Gebruik de kennis in jouw organisatie of bureau eens voor het organiseren van een masterclass waarin expertises worden gedeeld met relaties. Kijk daarbij verder dan de voor de hand liggende marketing- en communicatiethema’s, maar ook naar onderwerpen, zoals financiën en ondernemerschap. Ook buiten de eigen organisatie zit veel potentieel; benader toeleveranciers om jouw medewerkers of relaties bij te praten over ontwikkelingen in hun vakgebied. Naast inhoudelijk interessant ook zeer waardevol voor de binding.
Corona-conclusie
Wat zich de komende weken aan ontwikkelingen gaat afspelen is voor iedereen onduidelijk. Laten we daarom de adviezen van de overheid ter harte nemen en in de tussentijd vooral kijken waar de kansen liggen. Situaties als deze bewijzen maar weer eens hoe veerkrachtig, creatief en tomeloos positief wij als eventliefhebbers in het leven staan. Emotie is onze voeding en de puurheid daarvan proef je door de hele branche!