Geldt tijdens corona het Calimero-effect: 'Zij zijn groot en wij zijn klein'?

The winner… ehhh, early adaptor takes it all?

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Woestijn met een bord met twee pijlen naar rechts en links (Photo pablo-garcia-saldana)

In communicatie, zeker ook bij meetings & events, zijn wat mij betreft ‘relevantie’ en ‘energie’ key. Om je doelgroep te bereiken en te laten bewegen is het van groot belang dat je ze in het hart raakt en meekrijgt. Dat ze aan de lippen van een CEO of spreker hangen bij een productlancering of congres, dat ze samen met hun vrienden of collega’s de beentjes losgooien op de dansvloer, of dat ze een enthousiast ambassadeur en/of afnemer van je product worden.

Alleen die evenementen slaan aan of hebben effect; het zijn de events met een duidelijke visie, met lef, kennis en een hoge mate van inlevingsvermogen en die met creativiteit geproduceerd zijn. En ja, daar is nog een hele hoop winst te behalen!

Ga eens niet voor gesneden koek

Puur uit noodzaak, gemak, desinteresse of onwetendheid werden pre-corona nog steeds duizenden veelal wat kleinere evenementen en bijeenkomsten zonder ziel en duidelijke doelstelling georganiseerd. Ach, we hebben nog wat budget en we moeten toch wàt doen?! Ook voor de bijeenkomsten van structurele aard, waar de copy-paste cultuur hoogtij viert, geldt; zonde van de effort en het geld dat erin gestoken wordt, maar ook een desinvestering voor de bezoekers van dat event.

In tijden van corona zijn er maar relatief weinig mensen of partijen die het anders durven te doen, buiten hun comfortzone treden of handelen of nieuwe initiatieven ontplooien. En dat zal zeker nu moeten, nu onze branche op z’n gat ligt.

Natuurlijk is iedereen anders en heeft iedereen z’n eigen achtergrond, maar zoek elkaar op. Maak gebruik van elkaars kwaliteiten en energie. Blijf niet hangen in je eigen wereldje of patroon. Juist nu is het noodzaak dat je beweegt en op zoek gaat naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Laat van je horen.

Wegwijzer in de schemering met een gekleurde lucht (Photo javier-allegue-barros)

Laat je niet imponeren!

Onze markt, zowel aan opdrachtgevers- als opdrachtnemerszijde, is zó groot. Er is een schijnbare verdeel en heers cultuur, waarbij de grote organisaties, de grootste ‘roeptoeters’ en de meest creatieve durfals de dienst uitmaken.

Het beeld dringt zich bij mij ook soms op dat de voorzitters van verenigingen en platformen, de eigenaren of managers van de gevestigde bureaus, beursorganisaties of evenementenlocaties de dienst uitmaken. Namens zichzelf of de centrale organisatie, zetten zij de gaafste ideeën en initiatieven uiteen, initiëren zij acties én voeren die uit. Bovendien krijgen zij het keer op keer voor elkaar om dat uitvoerig voor het voetlicht te krijgen. Of het wel of niet alleen de early adopters betreft; ze kennen de weg, beschikken over de budgetten en onderlinge goodwill zal ook wel een rol spelen.

Maar niets is minder waar. Samen bepalen wij de evenementenmarkt. Wij hebben elkaar daarbij nodig, ieder in zijn eigen rol en functie. Blijf niet zitten wachten tot die bestuurders, directeuren, managers of ‘mensen op de voorgrond’ een eerste ei gelegd hebben of zaadje hebben geplant. Ga uit van je eigen kracht, je creativiteit en het onderscheidend vermogen van je idee, dienst of product. Laat je zéker niet uit het veld slaan. Creëer een team of groep van gelijkgestemden om je heen en zorg dat je (samen) ook het verschil kunt maken. Laat je zien en laat van je horen. Klein en groter.

Kansen liggen voor het grijpen, al is het soms even zoeken

Met begrip, respect en medeleven voor de organisaties en personen die de afgelopen maanden hun reguliere werkzaamheden hebben zien halveren, hebben moeten reorganiseren of de pijp aan Maarten hebben moeten geven. Maar ik geloof nog steeds in de toekomst van onze branche. Daar waar er deuren zijn dicht gegaan door corona, gaan er voor ons ook weer deuren open. Voor iedereen die zich daarvoor in wil (blijven) zetten is er een plekje op de Ark van Noach.

Check ook dit interessante artikel over het ‘innoveren om te overleven met een lange termijn strategie’.