Tijdens EventSummit stonden we op het Duurzaamheidsplein en kregen we veel complimenten over de inrichting. Dat vonden we zelf ook, maar de credits waren volledig voor Boozed, onze partner in crime tijdens de beurs. Als Experience Creators creëren ze belevingen in de fysieke omgeving. De reacties zette ons wel aan het denken: “Wat zonde dat veel mensen niet begrijpen dat duurzame events nog steeds heel mooi ingericht kunnen worden.”
Wie beter dan Kim de Ridder, eigenaar van Boozed, te vragen hoe zij ‘in de top van de branche’ omgaat met hun sterke duurzaamheidsvisie en soms uiteenlopende belangen van opdrachtgevers? Het leverde een zeer waardevol interview op met praktische tips!
Kim, nogmaals bedankt voor de fijne samenwerking tijdens EventSummit. Wat zag het er gaaf uit.
“Dank je. Ja, die credits gaan natuurlijk naar mijn team die het super hebben geregeld. Tegelijkertijd ben ik vooral heel blij met de positieve feedback die we van bezoekers hebben ontvangen. We hebben onze visie op duurzaamheid goed kunnen overbrengen.”
Wat is die visie precies?
“We creëren beleving die je zintuigen prikkelen. De manier waarop we dat doen is altijd vanuit de Design Thinking methode, waarbij we een sterke focus hebben op de 7 R-en. Dat betekent dat we ons altijd afvragen ‘waarom we iets doen’ en ‘in welke setting we dat gaan doen’, zodat er altijd een juiste keuze gemaakt kan worden kijkend naar zowel de sociale als duurzame aspecten.”
Ik ken de 3 R-en, maar niet de 7 R-en. Wat is dat precies?
“De 3 R-en staan voor Reduce, Reuse en Recycle. Een sterke, maar niet complete manier om te kijken naar afvalvermindering. Het mist nuance, die de 7 R-en wel bieden: Rethink, Refuse, Reduce, Reuse, Repair, Recycle, en Recover. Die eerste R [Rethink] gaat meteen uit van Design Thinking. Want je moet niet klakkeloos iets doen.”
Zeg je daarmee dat je een tweede keer moet nadenken over of je wel een event moet organiseren?
“Natuurlijk is het belangrijk om jezelf die vraag te stellen. Maar geloof mij; ik pleit enorm voor events. Door middel van events kan je grote groepen mensen in beweging zetten. Het is de ultieme testomgeving om nieuwe initiatieven te introduceren. Events zijn van levensbelang als je een belangrijke boodschap of mindset wijziging wilt overbrengen. Maar dat kan ook duurzaam.”
Hoe duurzaam werken jullie?
“Zonder ons op de borst te willen kloppen; heel erg. Daarom dat we ook 2,5 jaar keihard gewerkt hebben om de B Corp certificering te behalen. Er zijn slechts een handvol bedrijven in de evenementenbranche die dat is gelukt. Ik vind het niet enkel zakelijk, maar ook privé belangrijk om vanuit deze meer holistische gedachten te leven. De wereld staat redelijk in brand. De overheid redt het niet alleen om deze te redden. Bedrijven moeten hierbij helpen. Veel ondernemers beseffen niet hoeveel invloed zij kunnen uitoefenen; op consumenten, bezoekers en hun eigen medewerkers. Gelukkig heb ik een team om mij heen die dat net zo ademt. Stapje voor stapje willen we de eventwereld verbeteren.”
Klinkt goed. Hoe krijg je zo’n groot team mee?
“Vooropgesteld, wat in mijn hoofd zit, hoeft niet meteen in het hoofd van mijn teamleden te zitten. We werken met 52 fulltimers en 70 freelancers. Dus we zorgen door communicatie, events, continu informeren en vooral veel herhaling dat men uiteindelijk intrinsiek gestimuleerd wordt.”
Wat krijg ik als opdrachtgever mee van het feit dat jullie B Corp gecertificeerd zijn?
“Niet alleen ons personeel laten we duurzame alternatieven zien. Ook onze klanten informeren we over de mogelijkheden. Daarbij stellen we veel kritische vragen. Want is tapijt wel altijd nodig? Ook al wordt ons tapijt volledig gerecycled door JMT Floorcovering. Reuse staat voor Recycle, dus Rethink en kijk of je ook op een andere manier de omgeving kan inrichten. Daarin nemen we niet klakkeloos een aanvraag aan, maar gaan we echt wel de discussie aan. Dat betekent soms ook dat we een opdracht weigeren.”
Klinkt goed. Zijn er nog meer samenwerkingen?
“Die zoeken we continu op. Ook zetten we ons in voor mooie initiatieven, zoals Impact Fair Nederland; de grootste impact experience van Europa. We helpen deze organisatie belangeloos met een gedeelte van de inrichting waardoor impactmakers zichzelf kunnen presenteren aan de verschillende doelgroepen. Daarnaast zijn we aanwezig zijn met een ‘hangout’ vanuit Boozed. Mooie samenwerking met een mooi doel.”
Welke duurzame tips heb je voor event managers die een event gaan organiseren?
“Ow, dan moeten ze onze game over duurzame standpunten eens spelen. Onze stagiaire Amber is hiermee met een 10 op afgestudeerd en terecht, want je wordt op speelse wijze meegenomen door het stand- en decorbouw proces en de duurzame kansen hierin. Super interessant.”
Heb je een klein tipje van de sluier?
“Zorg dat vrachtwagens maximaal beladen zijn, zodat je niet twee keer hoeft te rijden. Dat betekent soms ook die ene bar of die andere stoel kiezen, waardoor het net past.”
“Verder wil ik corporates aanmoedigen om goed na te denken over het hergebruik van merkmaterialen. Investeer alsjeblieft iets meer in materiaal dat je kunt hergebruiken. Dus zet nergens jaartallen op en houd goed bij welke merkmaterialen in huis zijn, zodat het niet onnodig dubbel wordt geproduceerd. Als je al nieuwe materialen gebruikt, zorg dan dat dit gerecycled materiaal is van gecertificeerde bedrijven.”
Waar zie je nog kansen in de samenwerking met andere disciplines binnen de evenementenbranche?
“Wij kunnen lezen en schrijven met onze cateringpartners. Daarin werken we echt in co-creatie, zodat de inrichting er niet enkel top uitziet, maar ook nog eens duurzaam is. Tegelijkertijd heb ik het idee dat er met technische partijen nog veel te winnen valt. Techniek en decor zullen in de toekomst veel meer in elkaar overlopen en die synergie ontbreekt nu nog. De inzet van digital signing is bijvoorbeeld een enorm duurzame kans waar niet echt op wordt ingesprongen. Overigens is techniek vanuit de Re-use gedachte en het feit dat bedrijven veel van elkaars materialen gebruik maken, verder wel een duurzame sector.”
Ik ben vaak gefascineerd door jullie werk dat altijd een typische Boozed-uitstraling heeft. Hoe komen jullie tot de inspiratie?
“Dank je. Eigenlijk is het antwoord een simpel als bijzonder; kijk echt met een andere bril naar de wereld. Of dat nou in de horeca, winkels, musea of gewoon op straat is. Neem de tijd om te ruiken en voelen en pas de Design Thinking methode toe. Waarom werkt het volgens jou? Of waarom juist niet? Verder volgen we veel Australische en Amerikaanse partijen op het gebied van experience creations. Heel eerlijk, dat doen ze vaak niet duurzaam, maar het daagt ons uit om te kijken hoe we inspiratie uit hun creaties herbruikbaar kunnen ontwikkelen.”
Dank Kim, op naar nog veel meer duurzame experiences.
Beeld: Boozed