Venues

DeFabrique is met focus op ‘innovatie’, ‘samen’ en ‘ROI’ klaar voor de toekomst

In gesprek met commercial director Lidia Bernaert

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Een locatie die door menigeen geroemd wordt om zijn uitstraling, flexibiliteit en vooruitstrevende gedachtegoed is DeFabrique. Een plek waar een beetje ervaren eventmanager op zijn minst een keer een aanvraag heeft gedaan. Laat staan een locatiebezoek of uitvoer van een evenement.

Wij waren benieuwd hoe deze locatie de afgelopen anderhalf jaar heeft ervaren en met welke blik zij naar de toekomst kijken, dus klommen wij in de telefoon voor een goed gesprek met Lidia Bernaert.

Wat is het gevoel wat in je opkomt na anderhalf jaar reuring?

“Het waren op zijn zachtst gezegd uitdagende tijden. Tegelijkertijd viel er ook genoeg te vieren: de fabriek bestond 100 jaar en als locatie hadden wij 20 jaar ervaring in de branche. Ons doel is altijd geweest: bij DeFabrique maak je herinneringen voor het leven. Ook in de toekomst willen wij waarde toevoegen door te verrassen, anders te denken en te durven. Daar zijn we nu ook mee bezig. Zo willen we schaalbaar zijn om flexibel op veranderingen te kunnen inspelen.”

Lidia Bernaert DeFabrique

Hoe zie ik dat terug?

“Vooral door hoe ons team is samengesteld. We zijn gaan bepalen welke expertises we zelf in huis willen hebben en waar we externe partners aan willen haken om de opdrachtgever nog meer kwaliteit te kunnen bieden.”

Blijven jullie ook in deze tijd innoveren als locatie?

“In deze tijd kan dat minder snel dan we zouden willen. Maar we geven er steeds meer aandacht aan. We willen een topspeler zijn in het faciliteren van live momenten. Mensen iets laten beleven door ze samen te laten komen in een van onze locaties, dat is waar het bij ons om draait nu en in de toekomst. Daarbij kijken we continu hoe technologie deze beleving kan versterken, zonder het persoonlijke element eruit te halen.”

Loods 1 2 3 - Congres - Prijzengala - Accenture - Accenture Innovation Awards - Tribune - Pitch Arena - Pitches DeFabrique

Dat klinkt lekker vooruitstrevend.

“We willen heel graag de koploper zijn, maar we ervaren het niet altijd zelf. Wat wij alweer gewoon vinden, geeft anderen nog steeds het ‘wow’-gevoel. Zolang we dat behouden en onszelf blijven triggeren, blijven we vooruitstrevend. Het team maakt daarin overigens echt het verschil, want het menselijke aspect blijft cruciaal.”

Het moet voor het personeel ook een lastige periode zijn.

“Zeker. Maar als bedrijf kijken we altijd vooruit en ideeën waren er genoeg. Maar dat kunnen we niet zonder de mensen die hier werken. Het zijn allemaal aanpakkers met hart voor de zaak. Uiteindelijk moet je het met elkaar doen: je kunt het niet alleen.

Afgelopen maand kwam bijvoorbeeld de gedachten om de Winterfabrique weer te openen. Binnen twee dagen hadden we de juiste mensen aan tafel en werd de knoop doorgehakt. Dat snelle schakelen geeft iedereen een kick. Onze mensen maken de evenementenlocatie écht bijzonder.”

Copraloods - Congres - Tibor - subsessie - techniek - plenair - spreker - entertainment - coronaproof - livestreamstudio - Hybride evenement - Tom Doms DeFabrique
Copraloods - Bedrijfsfeest - Jubileum - Xander de Buisonjé - Trijntje Oosterhuis - Entertainment - Optreden - CED - Vuurwerk - Fotograaf_ Nico Alsemgeest DeFabrique

Hoe flexibel is de samenwerking met opdrachtgevers?

“Onze agenda is weer grotendeels leeg. Nauwelijks door annuleringen, maar vrijwel alles is verschoven naar maart, april of mei. Het zegt iets over de betrokkenheid en de manier van samenwerken. We kijken echt naar hoe we elkaar kunnen versterken. Zo ontwikkel je samen een hele fijne relatie. Een mooi voorbeeld is een opdrachtgever die ging verplaatsen, maar meteen zei ‘Ik betaal wel gewoon vooruit, want ik begrijp hoe lastig dit is voor jullie.’ Dat geeft heel veel energie.”

Zien we de samenwerking ook terug in de partnerships waar je het eerder over had?

“Absoluut. We zijn steeds meer op zoek naar partners om mee samen te werken, zodat we nog beter kunnen aansluiten op de kernwaarden van een organisatie. We zijn en blijven een locatie, maar we denken graag mee hoe je een event ook op inhoudelijk niveau het beste kunt laten aansluiten en dat meetbaar maakt.

Door een expert aan tafel te laten plaatsnemen kunnen we onze opdrachtgevers nog beter ontzorgen; geheel in lijn met het hoge servicegehalte dat we elke dag nastreven. Daarvoor zoeken we partners met hetzelfde DNA; die een ultieme beleving willen creëren met de hoogste kwaliteit, en een hoog servicegehalte en lef hebben om het anders te durven doen. Herken je dit als organisatie, dan vinden we elkaar daarin.”

Perserij - Sitting Dinner - Diner - Live experience - Sterrendiner - Night of the Century - Historie - Beleving - Foto_s - Verhaal - Vide - Fotograaf vermelden_ Nico Alsemgeest DeFabrique

Wil je dat ook aan de branche meegeven?

“Zeker. Kijk naar een evenement als NXTMICE. Ik vind dat een heel mooi voorbeeld van hoe partijen samenwerken. Ieder vanuit hun eigen expertise om de branche te stimuleren bij elke meeting de toegevoegde waarde centraal te stellen. Ook voor de jongere generatie is dit belangrijk, want die kunnen daar echt een verandering in teweeg brengen. Die samenwerking is niet alleen nu – tijdens corona – maar ook daarna noodzakelijk. Dit is het nieuwe normaal; samenwerken vanuit een gezamenlijk belang, niet vanuit een eigen belang.”

Beeld: DeFabrique, Nico Alsemgeest en Tom Doms