Wij houden van lijstjes, want hoe eerlijk wil je het hebben. Sta je er op, dan doe je het goed. Sta je bovenaan, dan doe je het het beste. En dat doet XSAGA met een nummer één positie in zowel de Bea World Top 30 Event Agencies én in de Top 50 Event Organizers & Agencies. Dat kan alleen als je een team hebt dat bereidt is zich elke dag in te zetten alsof het de finale van de Champions League is. Strijdend tegen prachtige (inter)nationale bureaus om de meest waardevolle ervaring voor een doelgroep.
Met een twintig jaar jubileum volgend jaar op komst, zijn wij benieuwd wat enkele prestigieuze en wereldwijd opererende bureaus en organisaties van XSAGA vinden en hoe zij tegen de toekomst van events aankijken. Het geeft een bijzonder inspirerend inzicht in de visie van de topspelers op de mondiale markt.
Wij gingen in gesprek met:
- Gorazd Čad | Conventa Crossover
- Sabbas Joseph | Wizcraftworld
- Timo Kiuru | The Unthinkable
- Christopher Werth | VOK DAMS GROUP
- Salvatore Sagone | ADC Group
- Ovanes Ovanessian | Eventex
- Dr. Elling Hamso | Event ROI Institute
De toekomst van events: live, online of hybride?
De meningen zijn redelijk eensgezind; digitaal gaat een steeds grotere rol in ons (event)leven spelen. Belangrijk is dat volgens Christopher klanten in de toekomst een pandemic-proof oplossing en zelfs nog meer flexibiliteit wensen.
Gorazd geeft aan dat hybride events het nieuwe normaal zijn, omdat klanten zelf gaan bepalen of ze voor een digitale of face-to-face realiteit willen gaan, met bijbehorende (beperking van) zintuigelijke ervaringen.
Timo benadrukt dat de toekomst van digitale communicatie in de zakelijke markt erop gericht is meer te integreren met fysieke beleving; digiperiental communication. Technologie mag een ervaring niet in de weg staan.
Ovanes: ‘Het nieuwe normaal’ is ‘het oude, maar betere en geëvolueerde normaal’ waar hybride evenementen en de zogenaamde phygitale marketing (physical en digital in één medium) het meest zullen voorkomen.
Welke tips hebben deze topbureaus voor de Nederlandse eventprofessionals?
- ‘Zorg dat je Agile werkt. Wij hebben in Slovenië zoveel crisissen meegemaakt dat we hebben geleerd er mee te leven, waardoor we snel kunnen schakelen in zo’n situatie’ (Gorazd).
- ‘Versmelt verschillende culturen in concepten, zoals de etnische en popcultuur.’ (Sabbas)
- ‘Schaf een VR-set aan en ervaar de mogelijkheden. Events zoals de digitale editie van Tomorrowland of een optreden in Fortnite gaan een steeds grotere rol spelen in ons leven.’ (Christopher)
- ‘Doordat reizen steeds meer een uitdaging wordt en de digitale mogelijkheden een groei maken, is het veel gemakkelijker om als bureau op de wereldmarkt te opereren en samenwerkingen met anderen aan te gaan. (Sabbas)
Gelukkig hebben we de beelden nog!
Events zijn prachtig, maar ook vergankelijk. Gelukkig zijn er na afloop de foto’s die duidelijk maken wat de essentie van ons werk is. Wij vroegen aan de geïnterviewden welke foto het meest het bestaansrecht van hun werk symboliseert:
Share the bright side of live
Delen is het nieuwe vermenigvuldigen. Gelukkig geloven de geïnterviewden daar ook in en vertelden zij wie zij nu of in de toekomst als gewaardeerde concurrent zien, zodat jij ze kunt volgen voor inspiratie. Voorbij kwamen onder andere Dinahmoe, Veli Studios en Waltz Binaire (Timo). Meer algemeen, maar zeer relevant is de melding dat organisaties van virtuele platformen en tv-producties steeds meer marktaandeel afpakken. Volg deze bedrijven dan ook op de voet is het advies van Sabbas.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en dat is XSAGA
Hoe kijken gerespecteerde vakgenoten van over de grens naar dit Amsterdamse bureau? Wat XSAGA bijzonder maakt is ‘excellente creativiteit’ (Timo), ‘de kracht om simpele, maar uiterst ingenieuze concepten te bedenken, ongeacht hoogte van het budget’ (Elling), ‘het gebruiken van theatrale elementen’ (Gorazd) en ‘het actief betrekken van doelgroepen in het concept’ (Sabbas & Salvatore).
Gevraagd naar de meest typerende case van XSAGA wordt ‘A night in the museum’ veruit het meeste genoemd. Het is het bewijs dat een goed idee en creativiteit in experience marketing de winnende combinatie zijn (Gorazd) en dat creativiteit niet afhangt van de hoogte van het budget (Ovanes). Ook Turn on the Lights wordt genoemd door de omvang en de gebruikte technologie en de benoeming van het Johan Cruyff Stadion door de ‘eenvoud, maar slimheid van concept en uitvoer’ (Sabbas).
Hiep hiep hoera voor XSAGA
We zijn onder de indruk van de omgeving waarin XSAGA zich bevindt. Op de top komen is knap, maar aan de top blijven des te knapper. Als je je mag omringen met keyplayers in de markt en zij ook nog eens zo over je spreken, dan is dat een vervroegd verjaardagscadeau dat meer dan welkom (en verdiend) is.
Maar wat vindt XSAGA-oprichter Patrick Roubroeks van zoveel mooie woorden uit het buitenland? “Geweldig dat ons werk wordt gezien en wordt gewaardeerd tot in het verre buitenland. Dat maakt ons trots en bescheiden tegelijk. Als wij van afgelopen jaar iets hebben geleerd is dat in de toekomst grenzen in het binnen- en buitenland nog meer zullen vervagen en dat niets zo kan verbinden dan een collectieve experience. Dan verdwijnen de verschillen en versmelten culturen.”
Wij zingen voor XSAGA alvast een kleine ‘Hiep Hiep’, dan komt in 2021 de ‘Hoera’. Op naar nog veel meer mooie concepten om die lijst als Nederlands bureau te mogen aanvoeren!
Beeld: XSAGA, Tycho’s Eye Photography, Jorrit Lousberg, Floris Heuer, Jan-Kees Steenman, Rijksmuseum en Christopher Werth