Een jaar geleden bezochten we Kalkar Wunderland; de nieuwste aanwinst van DeFabrique Holding. Na een uitgebreide rondleiding over het terrein (de 10.000 stappenteller is hard aan het werk) waren we het er over eens; wat biedt deze locatie gigantische mogelijkheden om geweldige events te organiseren voor Nederlandse organisaties. Zeker als DeFabrique Holding er hun onmiskenbare hospitality-sausje overheen giet.
Inmiddels zijn we twaalf maanden verder. Tijd om Marten Foppen, algemeen directeur, te bellen en te checken naar de voortgang. Het werd een gesprek waar niet alleen voor organisaties die op zoek zijn naar een unieke eventlocatie, maar ook voor jou als potentiële nieuwe medewerker, mooie kansen liggen!
We zijn een half jaar verder. Hoe kijk je er op terug?
“Met een geweldig gevoel. Kalkar voelt echt als een aanwinst binnen onze holding. Met name omdat we overtuigd zijn dat we gasten, zowel park- als zakelijke eventbezoekers, een blijvende herinnering bieden op het niveau dat men ook op andere locaties van DeFabrique Holding gewend is.”
Klinkt goed. Hoe reageerde het personeel van Kalkar op de overname?
“Natuurlijk is het in het begin even aftasten. Want wat zijn we met ‘hun locatie’ van plan? Maar toen we de nieuwe doelen uitlegden, viel mij op hoe enorm positief die werden ontvangen. Daarmee groeide ook de trots en passie bij de huidige medewerkers. Terecht, want Kalkar is veel meer dan ‘gratis ijs en patat’. Het is naast een attractiepark, echt een multifunctioneel bedrijf met oneindige mogelijkheden voor events, congressen, festivals en beurzen.”
Kalkar ligt net over de grens van Nederland in Duitsland; ervaar je cultuurverschillen?
“Er zijn de klassieke culturele verschillen als je kijkt hoe zaken worden aangevlogen en waar behoeftes liggen. Maar op veel vlakken zijn we gelijk. Vergeet niet; vanuit Utrecht ben je er binnen een uur en een kwartier. Het noorden van Nederland is een stuk verder rijden. Het team van Kalkar hebben we tijdens ons personeelsfeest laten zien hoe ‘the way we do things around here’ is. Dan zie je die oogjes twinkelen. Tegelijkertijd zijn collega’s van onze andere locaties naar Kalkar gegaan om wederzijds draagvlak te creëren.”
De plannen zijn gesmeed en gedeeld. Nu komt het aan op de executie. Hoe pakken jullie dat aan?
“We hebben het afgelopen half jaar gebruikt om intern alles kloppend te krijgen volgens de DeFabrique Holding filosofie en werkwijzen. Zo zijn de programma’s waarmee we werken geïntegreerd en zijn we met een deel van ons team wekelijks aanwezig om hands-on veranderingen door te voeren op het gebied van personeel, marketing, events en meer.”
“Tegelijkertijd hebben we nieuwe initiatieven toegevoegd aan het programma, zoals Horror Nights Kalkar komende oktober en een lichtfestival, Kalkar Wunderlicht, van december tot en met februari 2024. Zonder arrogant over te willen komen; daar zie je al meteen een enorme kwaliteitsverbetering qua concept en aanpak. Dat geldt ook voor de infrastructurele aanpassingen in bijvoorbeeld de beurshallen waarin onder andere de wifi flink verbeterd is. Zo worden op alle vlakken de eventmogelijkheden naar een volgend niveau getild. Zoals men van ons gewend is.”
Dat zijn grote ontwikkelingen. Lukt dat met het huidige team?
“Het huidige team werkt hard, maar is tijdens corona flink gekrompen. We zijn dat nu op alle niveaus aan het opschalen. Sterker nog; we zoeken onder andere Nederlandse sales- en eventmanagers, eventproducers en beursorganisatoren. Dus mochten professionals uit de eventwereld samen met ons willen knallen, laat ze dan vooral reageren.”
Zal ik doen. En voor welke bedrijven is Kalkar interessant?
“Voor events is het voor elke leeftijdscategorie en marktsector interessant. Belangrijk is enerzijds het besef wat voor enorme mogelijkheden er zijn door de beurshallen, de thematische zalen, het hotel en meer. Anderzijds ook dat het kwaliteitsimago dat men van DeFabrique Holding heeft, ook voor Kalkar geldt. Elke gast bieden we een onvergetelijke herinnering.”
Als je naar Kalkar kijkt; waarvan denk je dat Nederlandse organisatoren het meest enthousiast raken?
“Het hangt natuurlijk af van welk type event ze organiseren. Maar wat ik echt uniek vind, en ik heb al veel gezien, is de ‘kroegenstraat’. Hoewel we ons met die term echt te kort doen. Het is een volledig gethematiseerde belevingswereld waar je op unieke en ludieke wijze kunt vergaderen of kunt feesten. Alleen daarvoor al zou ik een locatiebezoek inplannen. Dat meen ik echt.”
Wij beamen dat absoluut. Zeker gezien de relatief korte afstand is een locatiebezoek zeer verstandig, want de mogelijkheden zijn echt eindeloos. Succes met de mooie plannen!
Beeld: Kalkar Wunderland